Zomerpret: COME CLOSER in het Middelheimmuseum

Drukke tijden voor het Middelheimmuseum. Meer dan 200 kunstwerken kregen een nieuwe, doordachte plek in het kunstpark. Het park zelf werd grondig aangepakt, enkele paviljoenen kregen een nieuwe invulling en er is nieuwe signalisatie en duiding bij de kunstwerken. Daarbovenop startte begin juni COME CLOSER. Een ambitieuze tentoonstelling en samenwerking met DE SINGEL waar ik zelf aan mag meewerken.

Stadsproject

Onmogelijk om ernaast te kijken: overal in Antwerpen zie je deze maanden de affiches van COME CLOSER. In kaders, aan bushaltes, tegen de tram en aan het parkeerhuisje op de Groenplaats. In magazines en kranten, op social media en op veel plekken online.

Omdat COME CLOSER zo’n breed stadsproject is, zijn ook verschillende stadsdiensten betrokken bij de communicatie. Alles vertrekt vanuit het Middelheimmuseum. Daar zit ik mee in de cockpit, samen met de Brand Manager. Een intense, maar fantastische samenwerking!

Campagnewebsite

In COME CLOSER ontmoeten sculptuur en performance elkaar. In de zomertentoonstelling zie je wat sculpturen vandaag kunnen zijn. Een schuimfontein bijvoorbeeld, speelse AI-veiligheidscamera’s of een collectieve schommel. Soms nemen performers de plaats in van een werk op een sokkel. Ze brengen sculpturen tot leven, zwaaien urenlang met vlaggen of maken een onzichtbaar kunstwerk zichtbaar.

Daar is vaak uitleg bij nodig: veel mensen beoordelen kunstwerken enkel op hun esthetische waarde. Maar conceptueel werk draait niet om schoonheid alleen. Daarom ontwikkelden we de uitvoerige campagnewebsite www.comecloser.be, in drie talen, met heldere info over de kunstenaars en de kunstwerken. Tekst en ontwikkeling van de website mocht ik voor mijn rekening nemen.

Beheer communicatiekanalen

Omdat er meerdere partners bij betrokken zijn, is het belangrijk dat de communicatie tussen de huizen gelijkloopt. Ik hou mee een oogje in het zeil. Worden de kanalen correct ingezet? Wordt de branding overal goed opgevolgd? Zijn de boodschappen consequent én duidelijk? Versterken de verschillende video’s, advertenties en online ads elkaar? Ik ben streng maar (leve de clichés!) ook altijd rechtvaardig.

Tijdens de tentoonstelling zijn er ook vier performanceweekends in het museum. Om de performances te duiden en de bezoekers een handig overzicht van het programma mee te geven, maakten we voor elk weekend een aparte performancekrant.

Social stories

Meer dan ooit heeft het publiek een nieuwe ‘rol’ in de tentoonstelling. Toeschouwers kijken niet alleen toe, ze brengen verschillende kunstwerken mee tot stand. Hun actieve inbreng is belangrijk, en die boosten we ook online. Sinds begin dit jaar neem ik tijdelijk de Instagram van het Middelheimmuseum over, waar ik actief stories post en repost.

In de social stories komen verhalen van de kunstenaars, de curatoren, de performers en het publiek samen. Allemaal perspectieven naast en door elkaar. De actieve inzet van Instagram, samen met de online campagne, heeft op enkele maanden tijd een smak nieuwe volgers opgeleverd. Het is mooi om zien dat zoveel mensen zo enthousiast hun ervaringen delen.

Komt dat zien!

Met de nieuwe collectiepresentatie én COME CLOSER bewijst het Middelheimmuseum nog maar eens waarom het op enkele jaren tijd is uitgegroeid tot mijn lievelingsmuseum. Dat maakt het extra heerlijk om ermee samen te mogen werken.

COME CLOSER
07.06 — 29.09.2024
Middelheimmuseum & DE SINGEL
www.comecloser.be

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven